[kmscon-devel] zaher faribi ta be key?

noor noor.alaamer at mail.com
Tue Apr 1 10:53:19 PDT 2014

   <ORC:n249767:kmscon-devel at lists.freedesktop.org:0::ORC>

ظاهر فريبي تا به کي؟

اشرف غني به عنوان فردي که سال‌ها در غرب تحصيل کرده و تحت تاثير جامعه غربي قرار
داشت، در ابتداي ورود به افغانستان، جامعه افغانستان را تشنه دستيابي به مظاهر
زندگي غربي مي‌دانست؛ جامعه‌اي دين گريز که براي رسيدن به آسايش و امنيت، به دنبال
پياده کردن الگويي جديد همانند «الگوي مدرن» در افغانستان است. از اين رو از بدو
ورود به کشور، با ظاهري غربي، پاي در عرصه سياسي گذاشت

.
اما وي که دکتراي انسان شناسي از دانشکده‌ علوم اجتماعي دارد، به تدريج ساختار
جامعه افغانستان را وراي تصورات قبلي خود يافت و به تدريج سعي کرد تا براي جلب
نظر مردم، ظواهر زندگي خود را تغيير دهد؛ نکتايي و کت و شلوار خود را مبدل به
لباس قومي خود و ريش را جايگزين صورت تراشيده خود نمود. عکس‌هاي نمازخواندن وي
در شبکه‌هاي اجتماعي منتشر شد و درست اندکي قبل از شروع کمپين‌هاي انتخاباتي به
زيارت مسجدالحرام نائل آمد.

تمامي اين مسائل بيانگر تغييري است که در منش اشرف غني رخ داده است؛ او به خلاف
گذشته که به نمادهاي فرهنگي مدرنيته  آويزان بود، اکنون به نمادهاي ملي، قومي
و مذهبي کشور روي آورده است.

يکي از نويسندگان کشور در مقاله‌اي، اين مسائل را چنين تشريح مي‌کند: « هر تصوير
اين چنيني بيان يک شعار است:

اشرف غني، نماز مي خواند؛ اشرف غني خون مي دهد؛ اشرف غني با فقرا مي گردد؛ اشرف
غني قدبلند است؛ اشرف غني مهربان است و... اشرف غني احمدزي نامزد انتخابات رياست
جمهوري است. به تصور من، او مي‌خواهد با گذاشتن تصاويري، دل و روان مردم افغانستان
را به دست آورده و آراي مردم را در انتخابات کمايي کند».
وي در بخش ديگري از مقاله خود آورده است: «داکتر اشرف غني احمدزي يکي از تکنوکرات‌هاي
تحصيل‌کرده در غرب است. او دکتراي انسان‌شناسي دارد و چندسالي در دانشگاه‌هاي
غربي نيز تدريس نموده است. فکر و برداشت شخصي من اين است که حرکت‌هاي اخير ايشان
متمايل به عوام‌فريبي است و ظاهراً به خاطر کمپاين انتخاباتي مي‌باشد، نه از سر
دين‌داري. چون در طول ده سال گذشته هيچ گاهي تصوير او در يک نماز جماعت ديده نشده
و هيچ تصويري از حضور او در مساجد منتشر نگرديده است. البته تاحالا گمان مي بردم
که ايشان حتما فردي نمازخوان است اما وقتي در چنين احوالي عکس نمازخواندن ايشان
را ديدم کمي در من، ترديد ايجاد شد. خداوند مرا ببخشايد و داکتر اشرف غني را بر
عبوديت، موفق بدارد».